De moeder van Bob Reidsma, voorzitter van de cliëntenraad, woonde tot drie jaar geleden in Leythenrode. Omdat Leythenrode bij Bob om de hoek is, kwam hij dagelijks langs en dat ging opvallen. Bob had altijd al belangstelling voor de zorg en hielp ook regelmatig mee bij uitjes en activiteiten voor de bewoners. Toen hem gevraagd werd of hij interesse had in een openstaande vacature bij de cliëntenraad, is hij eens gaan luisteren. Hij sloot zich aan bij de cliëntenraad waar hem uiteindelijk werd gevraagd voorzitter te worden.

Cliëntenraad in coronatijd

In de eerste coronagolf werd besloten de verpleeghuizen te sluiten voor bezoek. Dit was een heftige confrontatie. Bob: “Je wilt er aan de ene kant voor zorgen dat het virus niet binnenkomt maar aan de andere kant sluit je bewoners af van de contacten met hun naasten. Hoe vang je dat dan op? De eerste stap was het videobellen, daarna werd raambezoek en bezoek in een bezoekkamer mogelijk. We hebben hier als cliëntenraad in meegedacht hoe dit zo goed mogelijk konden georganiseerd kon worden.”

Als bewoners dan tien dagen in quarantaine moeten op hun kamer en verzorgd worden door ‘maanmannetjes’ dan denk je ‘jeetje dat is wel heel heftig.’ Bob Reidsma, voorzitter cliëntenraad

Na enige tijd werden de verpleeghuizen gelukkig weer opengesteld voor bezoek. Dit was voor zowel bewoners als hun naasten erg belangrijk. Bob dacht mee over hoe bezoek zo goed mogelijk in stand gehouden kon worden. Maar wel op een manier dat het veilig was. Ondanks alle protocollen waren er toch regelmatig besmettingen. Bob: “Als bewoners dan tien dagen in quarantaine moeten op hun kamer en verzorgd worden door ‘maanmannetjes’ dan denk je ‘jeetje dat is wel heel heftig.’ Dat heeft mij behoorlijk beziggehouden en ook emotioneel geraakt. Gelukkig was de maatschappelijke betrokkenheid wel hoog en werden de bewoners niet vergeten. Naasten, vrijwilligers, de activiteitenbegeleiding en mensen van buiten organiseerden van alles om de bewoners in beweging te houden en te vermaken.”

Ook in de communicatie naar de contactpersonen dacht de cliëntenraad mee. De contactpersonen van bewoners, zeker de partners, zijn vaak zeventig- en tachtigers voor wie lange e-mails lastig zijn. De cliëntenraad kwam daarom met het voorstel om de brieven anders in te steken. Bob: “Ik deed dit voorstel en het is helemaal overgenomen, dat vond ik leuk. Zo hebben wij als cliëntenraad bijgedragen aan nóg betere communicatie naar de contactpersonen.”

Uitdagingen aangaan

Naast de coronapandemie is het contact met de bewoners en hun naasten ook erg belangrijk. Bob: “Daar ligt ook de uitdaging. Hoe betrekken we de naasten nog meer bij de woonzorg. Wij vertegenwoordigen ze, dus we moeten niet als een eilandje opereren. Dit is een uitdaging die we straks in normale tijden graag weer aangaan.” Ook bij de nieuwbouw van Leythenrode is de cliëntenraad betrokken. Bob: “We zijn nu bezig met de woning zelf. De woning is 36 vierkante meter en heeft een eigen badkamer. Dat vind ik echt een enorme vooruitgang ten opzichte van gedeeld sanitair. In de Pyramide is een voorbeeld van een appartement gemaakt om te bekijken en uit te proberen hoe zo’n kamer eruitziet. Ik ben daar ook samen met de interne projectleider geweest. We hadden allebei twijfels over de badkamer, hier maken we dan een verslag van.”

Het is een hele interessante functie als je belangstelling hebt in de zorg. Het geeft veel inzicht en uiteindelijk ook veel voldoening. Bob Reidsma, voorzitter cliëntenraad

Vacature

Op dit moment is er een vacature binnen de cliëntenraad waarvoor de raad een kandidaat zoekt. De raad bestaat uit acht leden met een evenredige vertegenwoordiging vanuit Leythenrode en Oudshoorn. In de vertegenwoordiging van Oudshoorn is een plaats beschikbaar. Bob: “Het is een hele interessante functie als je belangstelling hebt in de zorg. Het geeft veel inzicht en uiteindelijk ook veel voldoening.”